Marktonderzoeken vergelijken

Wil je een marktonderzoek opstarten en weet je niet welke aanbieder je moet kiezen? Met onze vergelijker voor marktonderzoeken kun je de mogelijkheden bekijken bij verschillende grote bedrijven en zo kijken welke aanbieder het beste bij jouw past. Met een marktonderzoek kun je je bedrijf of website verder ontwikkelen en optimaliseren omdat je dan weet wat er speelt in de markt. Door marktonderzoekers te vergelijken kun je de beste keuze maken.

Marktonderzoeken vergelijken

Wanneer je een marktonderzoek of een marktstudie wilt starten, moet je informatie verzamelen over bepaalde markten en de klanten hiervan. Iedereen is dan ook in staat om een marktonderzoek uit te voeren. Of je nou een student bent, of een ondernemer of lid van een vereniging, jij kunt een onderzoek (laten) uitvoeren naar gebieden van de markt om meer te weten te komen over dit marktsegment. Door zo’n onderzoek uit te voeren, kun je namelijk jouw eigen bedrijf of website ondersteunen in de ontwikkeling en optimaliseren naar de huidige gebeurtenissen van jouw branche.

Wanneer je een marktonderzoek wilt uitvoeren, zijn er verschillende mogelijkheden bij diverse bedrijven om te kijken welke aanbieder bij jouw voorkeuren past. Ook zijn er meerdere mogelijkheden van onderzoeken. Het is hierbij belangrijk marktonderzoeken goed te vergelijken om uiteindelijk tot het beste resultaat te komen.

Waarom een marktonderzoek uitvoeren?

marktonderzoeken vergelijkenEen marktonderzoek is van belang voor het verkrijgen van inzicht in de huidige bewegingen van de markt. Is er vraag naar wat jij kunt aanbieden en waar ligt nu een gat in de markt? Op deze vragen kun je antwoord krijgen met een marktonderzoek en daarnaast krijg je meer inzicht in potentiële klanten en concurrenten. Door het vergroten van je eigen inzichten op jouw vakgebied kun je een gerichte aanpak opstellen en plannen bijsturen waar dat nodig is. Je kunt hiermee ook een voorsprong behalen op eventuele concurrenten.

Daarnaast is de investering van een marktonderzoek nu een grote besparing van kosten later. Iets dat niet aanslaat, heeft namelijk al wel veel geld en tijd gekost, terwijl je door een marktonderzoek jouw product eerst kunt optimaliseren en de succeskans zo kunt vergroten.

Hiernaast zijn er nog veel meer voordelen van het (laten) uitvoeren van een marktonderzoek, waaronder de volgende zaken.

Inzicht in de omzet

Door ook jaarrekeningen van bedrijven uit dezelfde branche te vergelijken met jouw bedrijf kun je ontdekken hoeveel winst er gemaakt wordt en of de omzet van concurrenten toeneemt of juist afneemt. Hierdoor kun je voor jouw eigen bedrijf een betere inschatting maken over de succeskans. Deze gegevens kun je vinden via het Handelsregister van de KvK (kamer van koophandel).

Aantal starters en stoppers

De mate van succes kan ook worden onderzocht door te kijken naar het aantal eerdere pogingen die mislukt of juist geslaagd zijn. Zijn eerder geïntroduceerde producten of diensten die vergelijkbaar zijn met jouw aangeboden product wel of juist niet geslaagd? Hiervoor kan op de site van het Ondernemersplein de branchewijzer gebruikt worden. Deze geeft het aantal starters en stoppers.

Bewegingen in jouw branche

Je kunt inzicht krijgen in de belangrijkste bewegingen in jouw branche door cijfers en verwachtingen te vergelijken. Dit kan gaan om het aanbod van personeel, maar ook om de toename van concurrenten vanuit een andere sector. Door een marktonderzoek weet je wie jouw klanten zijn, waar deze te vinden zijn en hoe zij jouw bedrijf ook goed kunnen bereiken.

Sterke en zwakke punten verkennen

Om te kunnen blijven ontwikkelen, moeten inzichten verkregen worden in de sterke en zwakke punten van een bedrijf en zijn product of dienst. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door een SWOT-analyse uit te voeren. Dit staat voor “Strengths, Weaknesses, Opportunities Threats”. Deze analyse bestaat uit een matrix met vakken. In elk vak moeten vanuit een klantperspectief de meest onderscheidende en belangrijke elementen genoteerd worden.

De beste marktstrategie kiezen

Door de markt grondig te analyseren door middel van een marktonderzoek kun jij voor jouw bedrijf bepalen wat de beste strategie is wat betreft de marketing van jouw product of dienst. De doelgroep en de behoeften van potentiële klanten worden hiermee vastgesteld. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het online of fysiek verkopen of de manier van adverteren.

Welke zaken kun je onderzoeken?

Risico’s worden aanzienlijk verkleind door het uitvoeren van een marktonderzoek en er wordt een duidelijk pad aangelegd voor jouw bedrijf. Echter, wat valt er allemaal te onderzoeken?

1. Behoeften

De behoeften van klanten zijn belangrijk in hun koopgedrag en het is daarom goed om te onderzoeken wat jouw doelgroep trekt en waar hun gedrag naar uitgaat. Hierdoor krijg je meer inzicht in de positie van jouw dienst of product in de markt en of het succesvol kan worden.

2. Concurrentie

Het is natuurlijk ook belangrijk te achterhalen in hoeverre er al soortgelijke producten of diensten beschikbaar zijn en welke concurrenten hoog en laag scoren. In hoeverre zijn klanten vatbaar voor verschillen en hoe kun je jezelf onderscheiden?

3. Tevredenheid van klanten

Klanten vormen hun mening over jouw product, dienst en service en deze kunnen naar boven komen tijdens een marktonderzoek. Op deze manier kun je beter voldoen aan hun wensen en kun je ervaringen gebruiken om jouw product, dienst of service te verbeteren.

4. Tevredenheid van medewerkers

Ook binnen je bedrijf moet een balans heersen om te kunnen blijven ontwikkelen en verbeteren. Dit kan echter best lastig zijn en het betrekken van de mening van je medewerkers kan dit proces veel steun bieden. Zij weten natuurlijk heel goed hoe het bedrijf ervoor staat en welke zaken een rol spelen in het succes ervan. Door een onderzoek te doen naar de tevredenheid van deze steunpilaren van jouw bedrijf, wat ook wel een MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek) wordt genoemd, kan heel veel duidelijkheid verkregen worden.

Marktonderzoek zelf uitvoeren of uitbesteden?

Je kunt natuurlijk zelf een marktonderzoek opzetten door bijvoorbeeld een enquête op te stellen en te versturen naar klanten. Het is een goedkope optie en je kunt antwoord krijgen op je vragen. Het is wel belangrijk om duidelijk te formuleren wat je verwacht en wat het doel is van het onderzoek.

Nog makkelijker en goedkoper is het zoeken van onderzoeken die al uitgevoerd zijn door andere bedrijven met soortgelijke producten of diensten. Deze zijn veelal gratis te bezichtigen en dit bespaart de tijd en moeite van het zelf uitvoeren van een onderzoek naar marktsegmenten.

Echter, van dit voordeel geniet je ook bij het raadplegen van een onderzoeksbureau. Deze uitbesteding van jouw marktonderzoek neemt het werk volledig uit je handen en er wordt doelgericht gezocht naar antwoorden voor al jouw vragen. Tevens hebben deze bureaus een heel groot bestand van adressen tot hun beschikking, waarmee ze een veel krachtiger onderzoek kunnen neerzetten dat dieper in de markt kan reiken.

Marktonderzoeken vergelijken

Wanneer je kiest voor het uitbesteden van jouw onderzoek verschilt de prijs en methode sterk per aanbieder. Het is dan ook belangrijk te doen aan marktonderzoeken vergelijken aan de hand van het doel van jouw bedrijf en welke stappen jij wilt zetten. Op basis hiervan kun je het juiste marktonderzoek bij het beste onderzoeksbureau voor jouw bedrijf kiezen.

Hoe gaat een marktonderzoek in zijn werking?

Er zijn dus veel verschillende manieren om een marktonderzoek uit te laten voeren en er zijn dan ook veel verschillende aanbieders om tot een optimaal resultaat te komen. Het beste onderzoek en de beste aanbieder kun je vinden door marktonderzoeken te vergelijken. Dit kan bij diverse sites online, waarbij je voorkeuren kunt indienen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven welk onderzoek er uitgevoerd dient te worden, hoe je de resultaten wenst te ontvangen en wanneer het onderzoek gestart moet worden. De rest wordt voor je geregeld.

Misschien ook interessant